Zimowe obowiązki właścicieli nieruchomości - Wiadomości - Komenda Powiatowa Policji w Myszkowie

Wiadomości

Zimowe obowiązki właścicieli nieruchomości

Data publikacji 07.01.2019

Jeśli jesteś właścicielem, współwłaścicielem, użytkownikiem bądź zarządcą nieruchomości masz obowiązek dbać o czystość i porządek przed budynkiem. W okresie jesienno-zimowym dotyczy on przede wszystkim usuwania zalegającego na chodniku śniegu i lodu. Należy pamiętać również o zwisających z dachu soplach lodu, które także mogą być niebezpieczne dla przechodniów.

Obowiązek utrzymywania czystości i porządku spoczywający na właścicielach, współwłaścicielach, użytkownikach bądź zarządcach nieruchomości dotyczy wszystkich budynków bez względu na ich przeznaczenie i sposób użytkowania. W szczególności dotyczy to chodników, których stan w okresie jesienno-zimowym bywa prawdziwą zmorą dla przechodniów. Szczególną uwagę należy zwrócić na obiekty wielkopowierzchniowe, m.in. hipermarkety, hale targowe oraz sportowe, a także magazyny. Spadające z dachów nawisy śnieżne mogą poważnie zranić, a nawet zabić człowieka. Policja przypomina. Właściciel bądź zarządca, który nie wywiąże się z obowiązku odśnieżania dachu, musi liczyć się z konsekwencjami, a nawet z wprowadzeniem natychmiastowego zakazu użytkowania obiektu. Zgodnie z art. 91a. Prawa Budowlanego, kto nie spełnia, określonego w art. 61 obowiązku utrzymania obiektu budowlanego w należytym stanie technicznym, użytkuje obiekt w sposób niezgodny z przepisami lub nie zapewnia bezpieczeństwa użytkowania obiektu budowlanego, podlega grzywnie nie mniejszej niż 100 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. Dlatego apelujemy o wyobraźnię.

Należy również pamiętać, że chodnik ma być bezpieczny i nie ma prawa na nim zalegać śnieg, czy lód. Właściciel powinien go uprzątnąć, a w celu zapobieżenia tzw. "ślizgawce" najlepiej posypać piaskiem.

Zimowe obowiązki właścicieli dotyczą także usunięcia zwisających i niebezpiecznych dla przechodniów sopli z dachu.

USTAWA z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Art.5.1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
 4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na k którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;

Za niedopełnienie obowiązków spoczywających na właścicielach, współwłaścicielach, użytkownikach bądź zarządcach nieruchomości mogą być oni ukarani mandatem karnym, a nawet trafić do sądu. Co ważniejsze osoba, która uległa wypadkowi z powodu tego typu zaniedbań ma prawo dochodzenia przed sądem cywilnym odszkodowania od zobowiązanego do utrzymania czystości i porządku wokół budynku.